Ett annat sätt att tänka
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Cicci Elwin

Gå ner

Cicci Elwin Empty Cicci Elwin

Inlägg  Admin lör jul 12, 2008 8:32 am

Siffrornas omöjliga vals
Ur Ica-kuriren nr 49/2005
Publicerad: 2005-12-02
Av: Cissi Elwin

Det finns en viss sorts kuvert här på jobbet som jag drar mig för att öppna, en viss sorts kuvert som jag lägger i en liten ångesthög på skrivbordet och tänker att jag ska öppna en annan dag. Det är de kuvert eller bruna internpost-påsar som jag vet innehåller olika månadsrapporter, budgetar eller utskrivna excelark. Jag måste ju läsa sånt, det är en viktig del av mitt jobb. Jag måste hålla koll på ekonomin. Såklart. Jag är ansvarig för en budget på många miljoner (när jag skriver det ilar det i mig).

Till slut måste alltså kuverten öppnas och jag har ett helt papper fullt med siffror framför mig. Jag känner en lätt svettning och ett väldigt obehag. Men så väser jag till mig själv att skärpa mig. Och så försöker jag igen. Siffrorna börjar dansa och vrida sig och bilda mönster. Vissa papper har olika färger för olika kolumner. De tycker jag lite bättre om, de känns lite mindre skrämmande.

Jag har gått på kurser, jag har suttit i timmar med underbara, tålmodiga Patrick, vår ekonom, som är ett pedagogiskt geni, men som ju ändå inte kan utföra rena mirakler.

Vår redaktionschef Rolf har vänligt och utan att håna mig försökt förklara vad de olika kolumnerna står för och var jag ska titta. Ändå irrar mina ögon runt över pappret och jag hamnar alltid på fel ställe och undrar varför det alltid står så konstiga siffror på just mina papper.

Siffror är ett språk som jag inte förstår. Om man klär de ekonomiska resonemangen i ord så har jag inga problem att hänga med. Jag har inte svårt att förstå de samband och mekanismer som ligger till grund för att vi ska kunna göra affärer. Jag kan bara inte förstå siffrorna.

Nu – äntligen – har jag fått ett ord på det. Jag lider av dyskalkyli. Jag är sifferblind. Jag är inte lat och korkad, jag har ett litet handikapp.

Admin
Admin

Antal inlägg : 11
Registreringsdatum : 08-07-12

http://dyskalkyli.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet